Verkeerscampagne 'Licht aan en gaan'
Het bedenken en uitwerken van een creatieve campagne.
Vormgeving en realisatie van diverse communicatiemiddelen t.b.v. de campagne.
Doel campagne
Het doel van de campagne is om jongeren te attenderen op de eigen zichtbaarheid binnen het verkeer. Belangrijk daarbij is de activatie: aanzetten van de fietsverlichting bij fietsen in schemer en donker. Anderzijds laten we de jongeren ook nadenken over de mogelijke gevolgen van fietsen zonder verlichting.
We richten ons specifiek op middelbare scholieren. Zij stappen regelmatig in het donker op de fiets, bijvoorbeeld naar en van school of naar de sportvereniging. In het najaar van 2020 (begin van de herfst) is de campagne gestart. Dan worden de dagen korter en is het extra belangrijk dat fietsers alert zijn op de eigen fietsverlichting.
Gecoördineerde campagnevoering
Samen met Senza Communicatie ontwikkelden we een verhalende animatievideo, waarin jongeren worden gewezen op de risico’s van het niet voeren van de juiste fietsverlichting. De video vormde de basis voor alle andere campagnemiddelen.
De campagne was online en offline zichtbaar. Middelbare scholen, bibliotheken en sportverenigingen ontvingen posters om op te hangen. Langs de snelwegen in Drenthe werd de boodschap gecommuniceerd middels buitenborden. Vrijwilligers van VVN en ANWB hingen door de hele provincie milieuvriendelijke fietslabels aan fietsen van jongeren. Met deze labels worden jongeren, voordat zij op de fiets stappen, geattendeerd op de campagneboodschap. De advertentievideo is te zien op YouTube, Instagram, RTV Drenthe en in de bioscoop. Tot slot ontwikkelden we een campagnewebsite met een handige checklist om te checken of je fietsverlichting in orde is.