Bewustwordingscampagne voor Van de Wetering Optiek
Het bedenken en uitwerken van een creatieve campagne.
Vormgeving en realisatie van diverse communicatiemiddelen t.b.v. de campagne.
Achtergrond en opdracht
Van de Wetering Optiek in Duiven levert al meer dan 25 jaar professionele oogzorg in Duiven en omgeving. Bij zorg hoort ook voorlichting geven. De jeugd spendeert veel tijd achter beeldschermen. Zowel voor entertainment, zoals gamen of TikTok-filmpjes, maar tijdens de coronacrisis ook voor het volgen van online lessen.
Bewustwordingscampagne
Voor Van de Wetering Optiek ontwikkelden we een bewustwordingscampagne waarin we de kinderen (en ouders) in Duiven activeren om naar buiten te gaan en meer te gaan bewegen. De campagne is gericht op voorlichting richting ouders en kinderen. Wat doet veelvuldig schermgebruik met je ogen? Waarom is het gezond voor je ogen om buiten te zijn? Wat zijn de mogelijke risico's bij kinderen? En hoe kun je die zoveel mogelijk voorkomen? En hoe bereik je jongeren in de leeftijd van 7 tot 12 jaar? Een doelgroep waarvan het risico groot is dat ze dagelijks vele uren achter het scherm zitten.
Resultaat
Het resultaat is de 'EyeQuest', een leerzame route door Duiven, waarbij kinderen (en ouders) op verschillende locaties puzzels en vragen konden oplossen. Centraal in de campagne staat de gedrukte kaart op A3-formaat met daarop de route en vragen. Door de correcte 'oplossing' in te leveren bij Van de Wetering Optiek konden de kinderen een gratis stappenteller krijgen.
TikTok filmpjes
De vragen zijn verpakt in TikTok-filmpjes, waarin jongeren zelf de hoofdrol spelen. Middels QR-codes op de kaart konden de kinderen de filmpjes bekijken. De juiste oplossing kon alleen gegeven worden op de betreffende locatie.
Gecoördineerde campagnevoering
De campagne was online en offline zichtbaar. De lokale middelbare scholen en sportclubs zijn ingezet voor de verspreiding van de routekaarten. Langs de rondweg in Duiven werd de boodschap gecommuniceerd middels abri-borden. In de lokale huis-aan-huis krant werd een paginagrote advertentie ingezet met daarin de complete routekaart. Online hebben we de campagne ingezet binnen diverse socialmedia-kanalen en Google. En uiteraard ook op de eigen website van Van de Wetering Optiek.
Het eindstation van de route was de winkel van Van de Wetering Optiek. Kinderen konden daar leuke interactieve opdrachten doen en uiteraard de collectie kinderbrillen bekijken. Voor alle kinderen was er een gratis oogscreening, waarbij je te horen kreeg hoe gezond je ogen werkelijk zijn. Ongeveer 10% hiervan heeft ook direct een afspraak gemaakt voor een uitgebreidere oogtest.